onsdag, maj 14, 2008

reSharper 3.1 med C# 3.0...

Igår installerade jag reSharper 3.1 på min Visual Studio 2008. Bättre intellisense, bättre refactoring-stöd och en allmänt trevligare utvecklingsmiljö var det som lockade. Tyckte också att det skulle bli kul att se vilket extra stöd man fick till de nya features i C# 3.0 så utan att läsa på allt för mycket installerade jag den senaste versionen, 3.1. Hoppade direkt in och skapa en ny console application i mitt favorit direcotry d:\junk\ och började skriva min favorit LINQ-fråga:

var procs = from p in Process.GetProcesses()

          select p;

 

Men istället för p så poppade en skum intellisense upp och ville ha en typ av nått slag... skrev om skrev om och skrev om men jag fick inte till frågan. Började tro att jag hade hamnat i akut LINQ-koma! Men det visade sig så klart att reSharper 3.1 inte har stöd för C# 3.0 utan då måste man vänta till version 4.0.

 

Det alternativ man har är att ladda ner den senaste nightly builden från reSharper 4.0 men det känns lite väl hard core just nu med tanke på att vissa av byggena är taggade som Not Recommended.

 

 

Så, dags för avinstallation. In på add/remove programs och plocka bort den - gick mycket smärtfritt och sedan tillbaka in till Visual Studio igen men...

 

Ingen intellisense!

 

Det visade sig dock att det bara var en checkbox under Tools/Options/Text Editor/C#. Av någon anledning återställer inte avinstallationen av reSharper "Auto list members" - Puh!

 

Men visst är det så att man är lite sugen på att ladda ner senaste bygget och testa 4.0...

1 kommentar:

Anonym sa...

Tyvärr så klarar reSharper 3.1 inte av CSS-filer så bra heller. Hade det installerat ett tag, men efter otaliga krasher vid öppnandet av CSS:er blev jag less och avinstallerade. Synd på en annars bra produkt...